dinsdag 21 juni 2011

Gezond dood


Het is alweer twee maanden geleden dat ik mijn huisgenoot en held Scarface moest laten inslapen. De Dood had hem al een tijdje in het vizier. Toen hij ook nog arteriële trombose kreeg, had hij al zijn levens opgebruikt. Zelfs een wonder kon hem niet meer redden. Het gemis van mijn beste maatje doet nog elke dag pijn...

Dierenartsen doden dagelijks dieren, het hoort bij hun werk. Ze doen dit in het belang van het dier, om het lijden te besparen. Maar soms moeten ook gezonde dieren eraan geloven. Zoals de drie bejaarde, maar gezonde honden die een dodelijke injectie kregen toegediend, omdat hun baasje dat bij testament had geregeld. ‘Maar wie wil nog een tandeloos hondje van 15 jaar?’, redeneerde de dierenarts die de spuit hanteerde. ‘Laat staan drie oude hondjes?’

En wat de denken van het dilemma van deze vrouw? ‘De verzorging van mijn poezen wordt me te veel (...) Ze zijn nu 12 en 13 jaar oud en ze willen er elke nacht uit. En daarna weer naar binnen... Een poezenluik is nu eenmaal geen pre bij de verkoop van een huis.’ ‘Als we weg willen,’ schrijft ze, ‘moeten we de buren mobiliseren.’ De vrouw vraagt zich vervolgens af hoe ze haar dierenarts moet vragen om ‘op een goed gekozen moment een pijnloos eind’ te maken ‘aan het tot nu toe riante leven’ van haar huisdieren.

Deze week kunnen lezers van de Volkskrant magazine-rubriek ‘Wat zou u doen?’ hun mening geven over het nijpende dilemma van deze 63-jarige vrouw. Het wordt het eerste artikel dat ik ga lezen dit weekend. Wel ben ik bang dat de krantenjongen zaterdagochtend geen antwoord zal brengen op mijn meest prangende vraag: Gaat de dierenarts het verzoek van deze bazin honoreren?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Tuurlijk niet. Welke dierenarts gaat dat nou doen? Het is het probleem van mevrouw, en dat moet mevrouw ook maar mooi zelf oplossen.

Anoniem zei

Een goede dierenarts die achter zijn vak staat, zal dit verzoek zeker te weten niet uitvoeren.. En daar ben ik blij om!!

Mensen kunnen soms zo egoistisch zijn!! Ze besluiten gewoon zomaar dat hun honden dood moeten als ze zelf ook dood gaan, terwijl er genoeg mensen zijn die JUIST zo'n oud beestje nog een paar fijne laatste jaren wil geven....

KortwegDekker zei

Bedankt voor jullie reacties! Ik kan het niet meer met jullie eens zijn. Dit geval vind ik vooral schrijnend omdat een kattenluikje en inschakeling van Kattenzorg oid haar 'problemen' zou oplossen. Misschien dat mevrouw een beetje is uitgekeken op haar katten? Ze lijkt te verdedigen dat euthanasie oké is omdat ze altijd goed voor hen heeft gezorgd ... :-(

bumblebee zei

Het feit al dat die mevrouw overweegt om (haar) katten te laten inslapen terwijl ze al zo'n tijd voor die beestjes heeft gezorgd en daar de nodige liefde voor heeft teruggekregen EN katten van 12 of 13 jaar kunnen vaak nog een aantal jaren van het leven genieten, (1 van mijn katten heeft bijna 19 jaar mogen worden) om kort gezegd kosten te besparen op een (nieuwe) deur.. is voor mij onbegrijpelijk en geen optie!! Ik hoop voor de dierenarts ook niet..

Hopelijk kan mevrouw een betere 'toekomst' voor die poezen bedenken en is er wellicht iemand die zich nog wel over een paar oudere katten wil ontfermen.