maandag 3 oktober 2011

Uniek Veluws vlees


Hoe breng je een nieuw versproduct aan de man? Je noemt het uniek, natuurlijk en gezond. Niet dikmakend en je zet er uitdrukkelijk bij dat er géén kunstmatige stoffen in zitten. Gouden formule. Werkt altijd! De tekstschrijvers gaan meteen aan de slag: ‘Het unieke verhaal van... Als enige supermarkt in Nederland kiest Plus voor de verkoop van wild, afkomstig van onze eigen Veluwe. Uniek vlees met een volle smaak. Wild bevat geen enkele kunstmatige toevoeging, is caloriearm en rijk aan eiwitten. Het wildaanbod bij Plus wordt niet bepaald door de vraag naar wild, maar is afhankelijk van de natuur...’

‘Jongens, kunnen jullie nog even zorgen voor een leuk plaatje voor de verpakking? Iets groens en gezelligs met een boom en wat grazende beestjes? O ja, zet er ook nog even bij waar de Veluwe precies is, voor onze klanten die niet weten waar het ligt.’ Op het laatste moment verbindt de reclameafdeling nog een leuke wedstrijd aan de aanbieding. De prijs: een wildarrangement. En een korting van 20 procent, zodat ook de vleesetende klant met een smalle beurs het product kan betalen.

Reclame is synoniem met overdrijving, halve en hele waarheden, maar hier maken Plus-marketeers zich toch wel schuldig aan jokkebrokkigheid. Een kandidaat voor de Liegebeest Trofee van Wakker Dier zou ik denken. Het aanbod wordt bepaald door de natuur? Staan de herten, reeën en zwijnen in rijen langs de weg opgesteld, zwaaiend en roepend ‘eet mij, eet mij’? Hoe graag jagers zichzelf ook natuurbeheerders noemen, de dood door een kogel of een schot hagel is allesbehalve natuurlijk.

En doden doen ze, die jagers. Het ‘unieke’ van het everzwijn is dat het meest vervolgde dier van Nederland is. Acht van de tien dieren, duizenden biggetjes en volwassen zwijnen, moeten er jaarlijks aan geloven. Ze zijn er zo angstig door geworden, dat ze tegenwoordig op de grasvelden in Epe rondlopen. Alleen daar dragen natuurbeheerders geen wapen. Nee, het is inderdaad niet de consument die zo graag wild wil eten; het is een uiterst lucratieve handel. Het feit dat niemand wil vertellen hoeveel dieren jagers jaarlijks op de Veluwe over de kling jagen, is veelzeggend.

U moet de Plus-mensen maar op hun mooie blauwe ogen geloven dat de in frisgroene verpakking gestoken wildzwijnsteaks, reeënruggetjes en hertenbiefstukjes inderdaad van ‘onze eigen’ Veluwe afkomstig zijn. Maar mochten ze op dit punt wel de waarheid spreken, dan zitten er vast zo veel stresshormonen in, dat ik u zou aanraden dit unieke aanbod van de supermarkt beleefd af te slaan.

Dierenleed. De Plus geeft meer. Veel meer...

3 opmerkingen:

Marcel zei

Heel terechte aandacht. Jaarlijks worden zo'n 18 tientonners wild de Veluwse bossen uitgereden. En ook nog eens 3 uit de Kroondomeinen. Daarmee verdwijnen jaarlijks meer dan 200 ton unieke mineralen en andere stoffen uit de Veluwse natuur. Er is geen kringloop, die dat nog weer aanvult. De verwijdering van die stoffen is blijvend. En dan spreekt men nog van "duurzaam".

rob alberts zei

Duidelijk een reclame die ver in de min schiet.
Diervriendelijke groet

Anoniem zei

Heel toevallig schalt de tekst 'Money talks.. dirty cash..' uit de radiospeakers. Onder een laklaag van zogenaamd duurzaam wild beheer en 'schoon' bijproduct, kunnen de 'trigger happy' jagersclub en de op winstbeluste Super-branche op het gemak doorgaan met het grote graaien op de Veluwe.
Het moet altijd eerst erger worden vor de schellen van de ogen valen. Het idee dat Nederland een verstandig en beschaafd land is, heb ik al tijden achter me gelaten.
Terug naar de Middeleeuwen lijkt het devies van de heren en dames die het voor het zeggen hebben. Maar dat heb ik vast al eens eerder gezegd.. Groeten, Richard